Conductix-Wampfler Mobile Controls typ ST-87x/ST-88x i LJU "Series 8" styrsystem är kompakta, programmerbara mobila kontroller avsedda för att driva en enda rörelseaxel. Dessa styrsystem är konstruerade för drift och styrning av ett definierat utbud av motorer i industriella och kommersiella anläggningar.

Styrning via körkommandon

LJU mobila styrsystem utvärderar ständigt inkommande kommandon från systemstyrenheten (t.ex. via styrskena) och bestämmer transportfjädringssystemets körbeteende genom att koppla det till den aktuella parameterinställningen lokalt implementerad i LJU Mobile Control Unit. På så sätt kan olika signaler i olika delar av systemet användas för att uppnå önskat körbeteende (t.ex. låg positioneringshastighet, hög transporthastighet, bromslossning etc.). Drivmotorn drivs så länge styrsystemet detekterar en giltig signal och inget stoppkommando tas emot. Externa sensorer som är anslutna till styrsystemen övervakas och utvärderas oberoende av styrsystemen. Den nödvändiga konfigurationen är programmerbar. Om ett stoppkommando detekteras stannar styrsystemet fordonet helt. Efter att stoppkommandot har avbrutits startar styrsystemet igen enligt den inställda fördröjningstiden. Byggstenar för att lägga till funktionell säkerhet finns till hands på begäran.

Regenerativ bromsning

För att bromsa in ett fordon långsamt, stanna det kontrollerat och skona bromsarna erbjuder styrsystemen möjligheten till regenerativ bromsning. Regenerativ bromsning av styrsystemet är justerbar. Applikationsprogramvara och driftsparametrar kan överföras till styrsystemet via infrarött med hjälp av den manuella programmeringsenheten (MU-705, säljs separat).

Status-display

Styrsystemen övervakar kontinuerligt fordonets grundläggande tillstånd och avger i händelse av fel ett differentierat meddelande via den integrerade displayen, och om ett sådant används skickas ett gemensamt felmeddelande till den överordnade systemstyrningen via signalskenan. Styrsystemen är utrustade med en display som möjliggör enkel och tydlig avläsning av statusmeddelanden eller feltillstånd.

Fjärrkontroll

För funktioner som manuell förflyttning av ett fordon kan styrsystemen adresseras med hjälp av en infraröd handhållen fjärrkontroll. Tilldela parametrar till styrsystemet Definierade dataposter kan överföras till styrsystemet med hjälp av den manuella programmeringsenheten MU-705.

Dessa dataposter består av:

  • Fordonets parametrar
  • Tabeller för PCM-konfiguration
  • Fordons tabeller

Fordonsparametrar och konfigurationsomkopplare

Fordonsparametrarna och konfigurationsomkopplarna används för att ställa in fordonets beteende enligt systemkraven. Olika extra styrsystemsfunktioner kan aktiveras, avaktiveras och ställas in. Positiva värden från 0 till maximalt 65535 kan ställas in som parametervärden. Värdeintervallet begränsas ytterligare för vissa parametrar.

Konfigurationsomkopplare är en del av fordonsparametrarna. De aktiverar eller avaktiverar enskilda styrsystemsfunktioner.

Fordons tabeller

Fordonstabeller innehåller data som är åtkomliga för vissa styrsystemfunktioner. Dessa data tilldelas det system där fordonets kontrollsystem används. Fordonstabellerna används för att ställa in värden som påverkar rörelse- och positioneringsfunktionerna.

Tabeller för PCM-konfiguration

I PCM-kommandosystemet överförs olika halvvågsmönster till fordonets styrsystem via PCM-hårdvaran. Bilens styrsystem kan känna igen dessa kommandon och anpassa sitt beteende därefter. PCM-konfigurationstabellen definierar hur fordonets styrsystem beter sig med ett PCM-kommando.

FAQs

Vanliga frågor

Vad betyder single Axis egentligen?

Enaxliga LJU mobila styrsystem levereras med en integrerad frekvensomriktare. De är avsedda att köras i applikationer som bara har en aktiv axel eller drivenhet i drift åt gången. En typisk tillämpning skulle vara ett lätt EMS-system, dvs. en dörrlinje med bara funktionaliteten för att flytta dörrar framåt. Det kan vara ett alternativ att ha en andra rörelse, när de inte är i parallell drift. För att göra en sådan matchning är hård- och programvara obligatorisk, eftersom du sannolikt med en andra rörelse kan extra sensorer och motsvarande mjukvarumoduler behöva aktiveras, parameterinställningar måste implementeras.

Varför finns det ST-87x/ST-88x och ST-89x enaxliga kontroller?

ST-87x/ST-88x fokuserar absolut på enkla applikationer, med begränsade avkänningskrav, tydligt fokuserad drift. Volymen optimeras till bara storleken för att implementera de obligatoriska gränssnitten. ST-89x är inkörsporten till mer komplexa enaxliga applikationer, dvs med högre krav på funktionell säkerhet, fler sensorer att använda, högre mångsidighet i programvaran. För att ligga till grund för krav på högre prestanda implementeras en regulator med högre prestanda.