Vid strömförsörjning till spårbundna fordon krävs i allmänhet en kontinuerlig induktiv matning längs hela spåret. Det primära spåret för induktiva kraftöverföringslösningar installeras parallellt med skenan eller längs spåret. Pick-upen är monterad på själva motorfordonet. I vissa fall kan släpvagnar användas. Som med alla kontinuerliga induktiva kraftöverföringslösningar görs överföringarna med hjälp av modellen med dubbla kablar, dvs. med en fram- och returkabel.

Elektrifierade monorail-system med induktiva kraftöverföringslösningar och stekpannor använder vanligtvis en förhöjd kabel monterad på en färdskena och så kallade E-pickuper, som täcker magnetfältet från 3 sidor av varje kabel. Golvsystem med induktiva kraftöverföringslösningar bildar ett primärspår med kablar inbäddade i golvet eller andra ytor och används med platta F-pickuper.

  • Hög tillgänglighet och säkerhet
  • Stora mekaniska toleranser
  • Inga exponerade elektriska kontakter
  • Höga åkhastigheter
  • Obegränsad rörelse framåt och bakåt
  • Inte känslig för miljöpåverkan
  • Låga underhålls- och driftskostnader
  • Inga mekaniska delar som slits
  • Inget kollektordamm genereras
  • Lätt att installera
  • Fästen kläms fast i skenan
  • Dubbel kabel primär 

För golvtransportörer är målet att uppnå ett plant golv utan hinder för människor, gaffeltruckar eller annan utrustning i fabriksmiljön, att eliminera farliga kontaktskenor och att göra batterier i fordonen antingen onödiga eller mer effektiva. För att uppnå detta installeras primärspåret i golvet eller annan yta längs körbanan. De induktiva kraftöverföringslösningarna kan installeras kontinuerligt längs hela sträckan eller endast i definierade områden. Fördelen med kontinuerlig kraftöverföring är att det inte finns något behov av energilagringsenheter på fordonen. Detta minskar kostnaderna för underhåll och byte av batterier, och ofta krävs färre fordon, eftersom inga vanligtvis är offline för laddning. Fordon med egen kraftkälla är att föredra när det finns långa, sällan använda rutter, eller där rutterna är mycket komplexa eller varierande, vilket gör det opraktiskt att lägga kablar i marken. Användningen av induktiva laddningsvägar på detta sätt har den positiva effekten att den tillåter tillfällig laddning medan fordonet är i rörelse eller stillastående.

  • Minskade underhålls- och driftskostnader
  • Inga mekaniska delar som slits
  • Ingen strömlagring som batterier eller små batterier i hybridinstallationer
  • Inga återkommande kostnader
  • Inga bortskaffningskostnader för strömkällor
  • Hög tillgänglighet och säkerhet
  • Inga exponerade kontakter
  • Inte känslig för miljöpåverkan
  • Inga mekaniska styrskenor krävs
  • Diskret installation
  • Lämplig för gaffeltruck och persontrafik

FAQs

Vanliga frågor

Kan induktiva kraftöverföringslösningar även användas i andra applikationer än de som beskrivs?

Ja, användningsområdet för induktiva kraftöverföringslösningar är praktiskt taget obegränsat. De enda begränsningarna är komponenternas märkeffekt, kompatibiliteten hos de använda materialen och eventuella strukturella detaljer eller dimensioner.

Vilka effekter har fälten som produceras av induktiva kraftöverföringslösningar på människokroppen?

I allmänhet är de fält som genereras av induktiva kraftöverföringslösningar mycket lokala, till skillnad från de elektromagnetiska fälten från cellulära system, som är utformade för att stråla över ett stort område. Fälten begränsas ytterligare av den dubbla kabelkonfigurationen för induktiva kraftöverföringslösningar. Som ett resultat av de motsatta strömriktningarna mellan ut- och returkabeln skapas två motsatta fält. Dessa kombineras kumulativt endast i utrymmet mellan kablarna och differentiellt på andra ställen. Således minskar magnetfältets styrka med kvadraten på avståndet.
I en installation med en enda kabel skulle minskningen endast vara proportionell mot avståndet.
Regulatoriska gränser varierar från land till land. För de flesta är dock ICNIRP:s rekommendationer den centrala riktlinjen. 

Varför vara uppmärksam på järnfria områden?

Varje strömförande ledare genererar ett magnetfält. Detta är en nödvändig förutsättning för att induktiv kraftöverföring ska ske. Tyvärr kommer alla ferromagnetiska material inom detta område att generera virvelströmmar. Dessa orsakar uppvärmning och oönskade förluster på grund av materialets inre elektriska motstånd. Dessa effekter bör minimeras genom att bibehålla tillräcklig frigång och genom att bunta ihop spårkablarna. Buntning är en metod för att placera ett par tvinnade ledare så nära varandra som möjligt i alla matningar och spårsektioner där ingen kraftöverföring krävs. För mer information om avstånd och installationskrav, se våra applikationsspecifika installationsguider.

Kataloger - Lösningar för induktiv kraftöverföring