Mobila styr- och reglersystem för fleraxliga applikationer
Mobila styr- och reglersystem
Conductix-Wampfler Mobile Controls typ ST-89x i LJU "Series 8" styrsystem är kompakta, programmerbara mobila kontroller avsedda för att driva 1 till n rörelseaxel. Vanligtvis sträcker sig frekvensomriktarområdet som är aktiva i parallelldrift upp till 3. Ytterligare axelrörelser realiseras ofta som sekventiella drivenheter, så att använda en integrerad frekvensomriktare först för att betjäna sänkningen och sedan efter sänkningen är klar för att rotera transportgodset till en monteringsvänlig orientering. Dessa styrsystem är konstruerade för drift och styrning av ett definierat utbud av motorer i industriella och kommersiella anläggningar. LJU Mobile Control tar emot åtgärdstillstånd via kommandon, som överförs på olika sätt, t.ex. hel- och halvvågssignaler, PWM eller databusskommunikation.
Kontrollera CIA-resekommandon
LJU mobila styrsystem utvärderar ständigt inkommande kommandon från systemstyrenheten (t.ex. via styrskena) och bestämmer transportsystemets körbeteende genom att koppla det till den aktuella parameterinställningen lokalt implementerad i LJU:s mobila styrenhet. På så sätt kan olika signaler i olika delar av systemet användas för att uppnå önskat körbeteende (t.ex. låg positioneringshastighet, hög transporthastighet, bromslossning etc.). Drivmotorn drivs så länge styrsystemet detekterar en giltig signal och inget stoppkommando tas emot. Externa sensorer som är anslutna till styrsystemen övervakas och utvärderas oberoende av styrsystemen. Den nödvändiga konfigurationen är programmerbar. Om ett stoppkommando detekteras stannar styrsystemet fordonet helt. Efter att stoppkommandot har avbrutits startar styrsystemet igen enligt den inställda fördröjningstiden. Byggstenar för att lägga till funktionell säkerhet finns till hands på begäran.
Regenerativ bromsning
För att bromsa in ett fordon långsamt, stanna det kontrollerat och skona bromsarna erbjuder styrsystemen möjligheten till regenerativ bromsning. Regenerativ bromsning av styrsystemet är justerbar. Applikationsprogramvara och driftsparametrar kan överföras till styrsystemet via infrarött med hjälp av den manuella programmeringsenheten (MU-705, säljs separat).
Status-display
Styrsystemen övervakar kontinuerligt fordonets grundläggande tillstånd och avger i händelse av fel ett differentierat meddelande via den integrerade displayen, och om ett sådant används skickas ett gemensamt felmeddelande till den överordnade systemstyrningen via signalskenan. Styrsystemen är utrustade med en display som möjliggör enkel och tydlig avläsning av statusmeddelanden eller feltillstånd.
Fjärrkontroll
För funktioner som manuell förflyttning av ett fordon kan styrsystemen adresseras med hjälp av en infraröd handhållen fjärrkontroll. Tilldela parametrar till styrsystemet Definierade dataposter kan överföras till styrsystemet med hjälp av den manuella programmeringsenheten MU-705.
Dessa dataposter består av:
- Fordonets parametrar
- Tabeller för PCM-konfiguration
- Fordons tabeller
Fordonsparametrar och konfigurationsomkopplare
Fordonsparametrarna och konfigurationsomkopplarna används för att ställa in fordonets beteende enligt systemkraven. Olika extra styrsystemsfunktioner kan aktiveras, avaktiveras och ställas in. Positiva värden från 0 till maximalt 65535 kan ställas in som parametervärden. Värdeintervallet begränsas ytterligare för vissa parametrar.
Konfigurationsomkopplare är en del av fordonsparametrarna. De aktiverar eller avaktiverar enskilda styrsystemsfunktioner.
Fordons tabeller
Fordonstabeller innehåller data som är åtkomliga för vissa styrsystemfunktioner. Dessa data tilldelas det system där fordonets kontrollsystem används. Fordonstabellerna används för att ställa in värden som påverkar rörelse- och positioneringsfunktionerna.
Tabeller för PCM-konfiguration
I PCM-kommandosystemet överförs olika halvvågsmönster till fordonets styrsystem via PCM-hårdvaran. Bilens styrsystem kan känna igen dessa kommandon och anpassa sitt beteende därefter. PCM-konfigurationstabellen definierar hur fordonets styrsystem beter sig med ett PCM-kommando.
FAQs
Vanliga frågorHur många axlar betyder Multi-Axis exakt?
Multi-Axis betyder inte ett specifikt antal Axis. Det betyder i första hand att det finns minst 2 rörelseaxlar som är aktiva samtidigt. Ett typiskt exempel skulle till exempel vara en EMS-linje, där fordon redan kan börja sänka transporten till en definierad höjd medan de fortfarande kör framåt. Typisk situation när man närmar sig en monteringsarbetsstation längs produktionslinjen. Om du lägger till en rotation av transportvaran, dvs. en bilkaross för bättre åtkomst till arbetsplatsen, skulle du redan ha en 3-axlig lösning. Naturligtvis kan du också göra detta med en 2-axlig styrenhet, men sekventiell än betyder extra tid innan inställd och klar. Så i slutändan beror beslutet om hur många axlar på flera faktorer. Vanligtvis körs de flesta applikationer med upp till 3 axelinställningar och har varje extra rörelse än sekventiell. Det är dock bara fantasin som sätter gränser.