Lösningar för induktiv kraftöverföring – golv
Lösningar för induktivkraftmatning


För golvtransportörer är målet att uppnå ett jämnt golv utan hinder för människor, gaffeltruckar eller annan utrustning i fabriksmiljön, eliminera farliga kontaktskenor och göra batterier i fordon antingen onödiga eller mer effektiva. För att uppnå detta installeras primärspåret i golvet eller annan yta längs körbanan. De induktiva kraftöverföringslösningarna kan installeras kontinuerligt längs hela körbanan eller endast i definierade områden när det finns energilagring ombord. Fördelen med kontinuerlig kraftöverföring är att det eliminerar behovet av energilagringsenheter ombord. Detta minskar kostnaderna för underhåll och batteribyten och kräver ofta färre fordon, eftersom ingen av dem vanligtvis är offline för laddning. Fordon med egen inbyggd strömkälla är att föredra när det finns långa, sällan trafikerade rutter, eller när det finns mycket komplexa eller varierande rutter som gör det opraktiskt att gräva ner kablar i marken. Att använda induktiva laddningsvägar på detta sätt har den positiva effekten att tillåta möjlighetsladdning under färd eller vid tomgång. Som tillval är det möjligt att exakt styra fordon längs magnetfältet som skapas av kraftöverföringen för att ge dem positionsinformation via positionsmarkeringar.
...för fordon utan inbyggd kraftkälla:
- Minskade underhålls- och driftskostnader
- Inga mekaniska delar som slits
- Ingen energilagring såsom batterier
- Inga återkommande kostnader
- Inga destruktionskostnader för strömkällor
- Hög tillgänglighet och säkerhet
- Inga exponerade kontakter
- Inte känslig för miljöpåverkan
- Inga mekaniska styrskenor krävs
- Diskret installation
- Lämplig för gaffeltruck och persontrafik
...för fordon med inbyggd kraftkälla:
- Lägre investeringskostnader med laddning under drift
- Färre fordon krävs
- Mindre energilagring
- Inget batteribyte
- Flexibilitet
- Induktiva vägar kan vara begränsade till belastning, hög trafik eller enkla sträckor komplexa eller sällan trafikerade sträckor kräver inte elektrifiering
- Hög tillgänglighet och säkerhet
- Inga exponerade elektriska kontakter
- Inget batteribyte eller inkoppling krävs
När det kommer till golvstyrd materialhantering och logistik vill du undvika det förflutnas problem med hinder, högt underhåll och känsliga kontaktytor. Du vill ha enkel rengöring, inga säkerhetsproblem, lågt underhåll, inga bekymmer. Induktiva kraftöverföringslösningar ger just det. Du ser det inte, du märker det inte, men det ger kraften att flytta fordonen och det är så induktiva lösningar för kraftöverföring gör skillnad.
Vid strömförsörjning av golvdrivna fordon krävs vanligtvis kontinuerlig induktiv kraft längs hela färdvägen. Det primära spåret för lösningarna för induktiv kraftöverföring installeras längs färdvägen. Alternativt kan hybridsystem vara en optimal lösning där ström endast överförs i vissa segment längs färdvägen. Detta kräver naturligtvis någon form av energilagring ombord på fordonet. Fördelen med sådana hybridsystem är att de kan förenkla kabeldragning och installation i vissa typer av installationer, men nackdelen är att ytterligare energilagring ombord är obligatorisk. Eftersom ytterligare energilagring ombord innebär ytterligare investeringar, ökar komplexiteten i fordonen, kräver underhåll och är en del av slitaget, är kontinuerlig strömförsörjning normalt rätt väg att gå och därmed den mest valda typen av installation.
Pickuperna och kontrollerna är monterade på fordonen. Som med alla kontinuerliga induktiva kraftöverföringslösningar görs överföringarna med hjälp av modellen med dubbla kablar, dvs. med en fram- och en returkabel. För att förenkla implementeringen i fordon är AGV:s integrerade lösningar det bästa tillvägagångssättet. Integrerad innebär en kompakt platt pickup (F-Pickup), ingen extra kabeldragning på fordonssidan mellan pickuper och styrenheter.
Om en F-Pickup inte räcker till för att ge den effektnivå som krävs, är det möjligt att kombinera dem för att ge högre effektnivåer tillsammans. Utformningen av F-pickuperna säkerställer en jämn strömförsörjning.
Standardutgångsspänningen är 560 VDC. 560 VDC är likströmsekvivalenten för en 400 VAC-matning. Vanligtvis levererar induktiva kraftöverföringssystem ström till frekvensomriktare eller mobila styrenheter med integrerade frekvensomriktare. Standardfrekvensomriktare har en ingångslikriktare som omvandlar den normalt tillförda AC-matningsspänningen till DC, och de variabla frekvenserna till styrfrekvensomriktare appliceras sedan i ett andra steg. Eftersom det inte är tekniskt meningsfullt att konstruera induktiva kraftöverföringslösningar som ger växelströmsutgångar som omedelbart likriktas tillbaka till likström, tillhandahåller regulatorer likströmsutgångar som matas antingen in i fasingångarna eller, vid behov, direkt in i frekvensomriktarens likströmsbuss.
Formen på F-pickuperna är den del av induktivkraftsmätningen som är applikationsorienterad. Klustring av liknande applikationer används vanligtvis, så när förhöjd kabelmontering inte är möjlig är F-pickuper valet. Den 2-trådiga spårlayouten optimerar EMC-karakteristik och fälteffekter, ackumulerar fältet i mitten och eliminerar snabbt fältutbredning till omgivningen utanför det område som är avsett för kraftöverföringen. Färre komponenter innebär mindre komplexitet, minskar volymen, sparar resurser, sparar kostnader och ökar effektiviteten. Varje effektomvandling skapar i slutändan förluster. Dessa undviks i den valda designen. Vi har alltså både ekonomiska och ekologiska vinster.
- Specifikation
- Nedladdningar
- FAQ
Specifikation
Strömförsörjning:
Upp till 40 kW nominell effekt och högre toppeffekt.
Slinga/spårlängder:
Från några meter upp till flera hundra meter med en enda strömförsörjning. Flera hundra meter är möjligt med flera strömförsörjningsenheter.
Effektnivåer på fordonssidan:
Platta pickups levereras vanligtvis med integrerad kraftelektronik för att minimera installationsarbetet på fordonssidan genom att eliminera extra kablage, kontakter etc.
Platta pickups klarar upp till 2,5 kW och har mestadels 560 VDC-utgångar som försörjer DC-bussarna i växelriktare som vanligtvis används i automatiserade system för att driva motorer.
Högre effektbehov kan uppfyllas genom att använda två eller fler pickups.